...
Skip to main content

Word geen slachtoffer van BPM fraude

Je hebt een prachtige auto gezien bij een Nederlandse garage. Geïmporteerd uit Duitsland met bijzonder weinig kilometers op de teller. En de prijs? Bijna te mooi om waar te zijn. Pas dan op en voorkom dat jij slachtoffer wordt van BPM fraude.

Hoe werkt import het als het goed gaat?

De garage importeert auto’s van vooral het duurdere segment uit bijvoorbeeld Duitsland. In Nederland moet over elke auto die door de RDW in het kentekenregister wordt opgenomen, BPM worden afgedragen. De hoogte van de BPM is vooral afhankelijk van de waarde van een voertuig. Hoe duurder het voertuig, hoe hoger de BPM.

De gegevens van de te importen auto wordt in een online programma gezet. Op basis van diverse variabelen (ouderdom, km-stand, transmissie, uitstoot, etc) berekent het programma de taxatiewaarde van de auto. De uitkomsten van deze berekeningen zijn weergegeven in een zogenaamde ‘koerslijst’. Deze koerslijsten met taxatiewaarden zijn de basis voor de berekening van de hoogte van de BPM. Tot zover niets vreemds.

En hoe werkt de BPM fraude

Stel nou dat de garage een dure BMW importeert van zo'n 6 maanden oud, met slechts 200 km op de teller.  Als de garage in het systeem opgeeft, dat die auto slechts 200 km heeft gelopen, wordt het te betalen BPM bedrag flink hoog. Immers wordt de auto voor de BPM gezien als nieuw.

Als die garage nu opgeeft dat de auto al 5000 km gedraaid heeft, wordt de auto niet meer als nieuw aangemerkt en dat scheelt aanzienlijk in de BPM. En dat is nu precies de reden voor BPM fraude.

Jij hebt als klant niets in de gaten tenzij…

Als koper dat de auto heb jij niets in de gaten. Behalve misschien een mooie lage prijs. Waarschijnlijk geeft de garagehouder jou een stukje van zijn winst, om de auto snel te verkopen. Je gaat de auto gebruiken en binnen no-time heb je meer dat 5000 kilometer gereden. Niemand zal ooit iets weten.

Maar als jij de auto weinig gebruikt en op enig moment bij een andere garage langs gaat met je auto, kun je voor een verrassing komen. Stel jij hebt namelijk nog maar 1000 km gereden en je gaat naar een garage.

Wanneer zij in het systeem kijken, zien zij in het systeem van de RDW een kilometerstand van 5000 km staan. Terwijl in jouw auto echt maar 1000 km gereden heeft. Hoe ga jij dat verklaren?

En de vraag wordt nog groter, wanneer deze 2e garage de kilometerstand ook daadwerkelijk invoert. Want dan valt er vervolgens bij jou een brief van de RDW op de deurmat met de melding Dat jouw auto een “onlogische kilometerstand heeft”.

Hoe los je dat op?

De enige oplossing om dit op te lossen om de garage die jouw de auto heeft verkocht, te vragen om de "foutief" doorgegeven kilometer stand willen aanpassen. Omdat zij deze hebben ingevoerd, en de auto op de moment in hun bezig was, kunnen zij dit alleen doen bij de RDW. Zij vertellen je ongetwijfeld dat dit een foutje is en zullen het laten aanpassen bij de RDW.

Maar is het dan echt opgelost? Niet echt...

Jouw risico bij verkoop

Als je de auto later wilt verkopen, kan het zijn dat de aankopende garage de informatie online bekijkt en de auto als risicovol beoordeelt. En dus minder inruil biedt. Waarom?

De vermelding van de bpm op www.rdw.nl is niet de daadwerkelijk afgedragen bpm, maar de herrekende bruto bpm. Dat bedrag kan bijvoorbeeld later van belang zijn voor eventuele teruggaaf van de nog resterende bpm in geval van eventuele export naar een ander EU-/EER-land.

In die herrekening wordt rekening gehouden met het tijdsverloop vanaf de Datum Eerste Toelating. Een (groot) verschil van de weergegeven herrekende bruto bpm met de 100% bpm op basis van de historische nieuwprijs van het voertuig is vervolgens in de markt veelal een negatief aandachtspunt.  Zeker een relatief groot verschil wijst op een taxatierapport. Daarbij is van belang dat een taxatierapport vanaf 2015 alleen nog maar gebruikt mag worden voor voertuigen die niet op een koerslijst voorkomen (zeer exclusieve voertuigen) óf als er sprake is van schade die groter is dan de normale gebruikssporen.

En dus denkt een potentiële koper bij een erg lage bpm dat jouw auto wel eens volledig in de kreukels gelegen kan hebben.

Hoe heb je zekerheid?

Als je 100% zekerheid wilt, is de enige optie om aan de garage vooraf te vragen of je de ingediende aangifte mag inzien. Zo zie je hoe de auto is geïmporteerd en met welke kilometerstand. Dat lijkt onaardig, maar als je een auto koopt uit het duurdere segment, misschien wel de moeite waard?

Voor de rechter

Hoe strafbaar BPM fraude is blijkt wel uit het aantal gerechtelijke uitspraken. In 2022 heeft de rechtbank Zwolle een 54 jarige man veroordeeld vanwege valsheid in geschrifte en het onjuist invullen van maandaangiften belasting personenauto´s en motorrijwielen (BPM). De verdachte uit de gemeente Noordoost Friesland zou een groot aantal valse koerslijsten hebben opgemaakt waardoor er in meerdere gevallen te weinig BPM werd afgedragen. “BPM fraude, waarbij de klanten kennelijk mogen bepalen hoeveel BPM ze wensen af te dragen. Klanten waarvan vermoed mag worden, gelet op het duurdere segment auto’s dat verdachte importeerde, zeer goed in staat te zijn de gangbare BPM te betalen. Dit in plaats van voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.”, aldus de officier op zitting.