...
Skip to main content

11 tips om veilig een auto te huren

Met deze checklist geniet jij van een zorgeloze vakantie. Op vakantie met het vliegtuig betekent dat je op je vakantie locatie waarschijnlijk graag een auto wilt huren. Schiet je nu al in de stress?  Niet nodig! Met deze checklist verloopt jouw vakantie probleemloos.

Het onderwerp “auto huren” zorgt bij mensen nogal eens voor een hoop stress. Je wilt immers van het vliegveld naar de bestemming en tijdens de vakantie de omgeving verkennen. Maar waar huur je nou een huurauto voor een redelijke prijs en ben je verzekerd tegen schade? Met onze checklist voor een huurauto en nuttige tips, huur jij veilig een auto en geniet je heerlijk van alle vrijheid tijdens je vakantie.

  1. Auto huren vanuit Nederland
  2. Kies een verhuurbedrijf met all-inclusive formule
  3. Boek slim: op je tijd letten is geld besparen
  4. Houd je creditcard bij de hand
  5. Kies een auto die ruim genoeg is
  6. De huurprijs is niet alles wat telt
  7. Full-full of full-empty regeling
  8. Klopt het huurcontract?
  9. Let op bij afhalen en inleveren
  10. Neem het noodnummer mee
  1. Auto huren vanuit Nederland

Op je bestemming een auto huren is vaak goedkoper, maar de taal kan een barrière vormen voor het maken van goede afspraken. Je weet immers nooit of de medewerker goed Engels spreekt en of het uiteindelijk wel goedkoper is dan online vanuit Nederland boeken. 

Het belangrijkste is dat je de tijd neemt om een goede verhuurder uit te zoeken. Bij een betrouwbare, Nederlands talige autoverhuurder zoals   www.sunnycars.nl kun je veilig je vakantie voorbereiden. Ze zijn 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar.

  1. Kies een all-inclusive huur

Google op auto huren en je krijgt magisch lage tarieven. Pas op! Vaak zit hier een groot bedrag bij aan eigen risico als je schade krijgt aan de auto. Niet doen dus! Niemand zit te wachten op onvoorzien kosten.

Daarom bieden de betere verhuurders standaard all-in prijzen. Oftewel: een onbeperkt aantal kilometers, standaard WA-verzekering tot € 7,5 miljoen (afhankelijk van het verhuurbedrijf), schadeverzekering voor schade door eigen schuld, diefstalverzekering, terugbetaling van je eigen risico en dekking voor glas-banden-bodem en dakschade. Je weet dus precies waar je aan toe bent, zonder vervelende verrassingen.

  1. Slim je auto huren en geld besparen

Bij het reserveren van je huurauto, geef je op hoe laat je de auto ophaalt en hoe laat je de auto weer inlevert. Als je aankomsttijd 12:00 uur is en je de auto een week huurt, boek dan vanaf 12:30 uur op dag 1 tot 12:30 op dag 8. Je betaalt dan netjes 7 volle dagen.

Boek je namelijk op dag 1 vanaf 12:30 uur tot bijvoorbeeld 15:00 uur op dag 8, dan rekent de verhuurmaatschappij een volle dag extra. Je betaalt dan dus 8 volle dagen huur in plaats van 7 dagen en tweeënhalf uur. Natuurlijk ben je hierbij afhankelijk van je vliegtijden, maar soms loont het om een uurtje eerder je auto in te leveren.

En ga je maar een paar dagen? Vergelijk dan ook de huurprijs van die paar dagen met die van een week. Een huur van acht dagen kan goedkoper zijn dan een kortere huur, omdat verhuurbedrijven doorgaans werken met weekprijzen. Je huurt dan gewoon voor 8 dagen en brengt je auto na 6 dagen weer terug als je naar huis gaat.

  1. Houd je creditcard bij de hand

Veel verhuurders vragen om creditcardgegevens bij de huur van een auto. De creditcard wordt naast de betaling van het huurbedrag gebruikt als garantie voor de borg, het eigen risico (als je dat hebt), eventuele schade en verkeersboetes. Je machtigt de verhuurder hiermee om achteraf extra gemaakte kosten af te schrijven als je bijvoorbeeld te hard hebt gereden en boetes hebt opgelopen.

Veel mensen vinden het vervelend om een verhuurder op deze manier te machtigen. Ergens is dat logisch, maar bij veel grote internationale verhuurders is het de enige manier om een auto te huren. Maar als je huurt bij betrouwbare partijen, met een lage borg, hoef je je eigenlijk nooit zorgen te maken.

En wil je zonder creditcard een auto reserveren? Dan heeft www.sunnycars.nl de Geen Waarborg Service.

  1. Kies een ruime auto

Op websites van verhuurbedrijven kun je kiezen uit verschillende categorieën auto’s’, van small en economy tot SUV en fullsize. Als je op de prijs let, is het verleidelijk te kiezen voor een kleine auto. Maar let op! Als je met een gezin van 4 personen en een paar flinke koffers aankomt en je auto blijkt toch iets kleiner dan gedacht… dan gaat de verhuurder goed aan jou verdienen voor een upgrade. Vooraf de juiste maat auto kiezen, is dan ook veel voordeliger.

  1. De huurprijs is niet het enige belangrijke

Een auto met een lage huurprijs, hoeft na 2 weken vakantie toch niet de voordeligste auto te blijken. Waarom? Als je veel rijdt of bijvoorbeeld door heuvelachtig gebied, gaat ook het verbruik van de auto tellen. Een wat sterkere auto rijdt dan vaak wat zuiniger en dus wat voordeliger. Denk dus goed na waar je de auto voor gaat gebruiken.

  1. Full-full of ful-empty?

Natuurlijk haal je de auto op met een volle tank. Bij veel maatschappijen mag je hem dan vervolgens leeg inleveren. Klinkt aardig, maar dat is het niet. Er zit in de totale kosten vaak een aardig bedrag voor brandstof- en servicekosten. Hoeveel precies is onduidelijk.

Beter is het als de verhuurder werkt met de full/full policy. Je levert de auto dan zelf in met volle tank. Zo betaal je precies de brandstof die je gebruikt hebt. Hoe doe je dat op de laatste dag? Gewoon een tankstation zoeken in de buurt van je inleverpunt of vliegveld.

8. Huurcontract

Het meest saaie punt… het checken van het huurcontract. Zorg dat je thuis even de tijd neemt alles door te nemen. Waar je op moet letten? We hebben een checktlijstje gemaakt

  • gewenste verzekeringsdekking
  • namen en gegevens van alle bestuurders
  • hoogte eigen risico/borgsom en vermelding wanneer deze ingehouden wordt
  • bewijs betaling borgsom
  • informatie en telefoonnummers voor nood- en pechgevallen
  • afspraken over brandstof, tankinhoud bij vertrek
  • eventuele bestaande schade aan auto
  • handtekening verhuurder en huurder
  • merk, type, kenteken en km stand auto
  • landen en gebieden waar auto gebruikt mag worden en verzekerd is
  • huurperiode en tijd van terugbrengen
  • Let op deze dingen bij het afhalen

Controleer bij het ophalen goed of de auto in orde is. Vooral even banden controleren op profieldikte en natuurlijk of de tank vol is.

  • krassen, deuken en andere beschadigingen
  • staat van de banden (wangen, loopvlak, profiel en velgen), denk ook aan reserveband!
  • benzine of diesel en inhoud brandstoftank
  • autopapieren (kenteken, verzekeringsbewijs, groene kaart, vignetten)
  • werking ruitenwissers en ruitensproeier
  • werking verlichting
  • werking airco en/of ventilator
  • werking buitenspiegels en raambediening
  • werking en staat veiligheidsgordels
  • indien van toepassing aanwezigheid kinderzitjes
9. Inleveren van de auto

Controleer bij het terugbrengen van de huurauto ook of deze in orde is. Heb je per ongeluk schade? Maak dan foto's van de schade (ook als je verzekerd bent) en laat het aantekenen op het huurcontract (en vraag hiervan een kopie om mee naar huis te nemen). We raden daarom af om de auto buiten kantooruren in te leveren, zeker als er iets aan de auto mankeert.

In een enkel geval worden huurders bij thuiskomst geconfronteerd met schade aan de huurauto waarvan de schadebedragen ineens van de creditcard zijn afgeschreven.

Heb je een all-risk huur, dan maken schades aan de auto niet uit. Toch vinden veel mensen het een fijn idee bij het ophalen eventuele schades aan de auto altijd al te laten noteren door de verhuurder en desnoods foto’s te maken.

  • krassen, deuken en andere beschadigingen (foto's maken is altijd aan te raden!)
  • aanwezigheid autopapieren

Bij het inleveren van de auto, zorg je dat je het volgende op papier krijgt vast gelegd:

  • voor ontvangst laten tekenen door verhuurder met teruggave van je borg
  • laten vastleggen dat er geen schade is
10. Neem het nodnummer mee

Pech of schade is natuurlijk nooit leuk. Al helemaal niet wanneer je contactpersoon van de verhuurmaatschappij niet te begrijpen is vanwege het taalverschil. Check van tevoren even of de lokale verhuurder een 24/7 hulplijn heeft - bij voorkeur een Nederlandse contactpersoon - die je in een schade- of pechgeval kunt bellen.