...
Skip to main content

Een boot kopen? Gebruik deze checklist

Zie jij jezelf als zitten op je eigen sloep? Wijntje erbij, lekkere hapjes aan boord? Dan is het najaar een prima moment om te gaan kijken naar een boot of sloep. Maar zonder ervaring, kun je nog wel eens bedrogen uitkomen. Met deze complete checklist koop jij zonder zorgen een boot.

  1. Sloep of motorboot kopen bij een dealer
  2. Sloep of motorboot kopen bij particuliere
  3. Het beste moment om een boot te kopen
  4. Algemene tips sloep of motoboot kopen
  5. Technische punten voor aankoop sloep of motorboot

 

1. Sloep of motorboot kopen bij een dealer

Als je een sloep of motorboot bij een dealer koopt, heb je meer zekerheid dan via een particulier. Een erkend bedrijf zoals het Sloepencentrum in Uitgeest heeft namelijk een naam en reputatie om hoog te houden. Daarnaast kun je bij een bedrijf meer kennis en ervaring verwachten. Zo worden alle belangrijke zaken, zowel technisch als administratief, op een degelijke en correcte manier geregeld. Hierdoor kun je je beperken tot het maken van de juiste keuze waarbij de dealer de specifieke werkzaamheden verzorgt. Toch zijn er bij het kopen van een boot bij een dealer ook een aantal belangrijke punten om op te letten.

  • Loop ook bij het kopen bij een dealer de algemene en technische punten goed door;
  • Maak duidelijke afspraken betreft de garantie;
  • Controleer of het bedrijf bij een branchevereniging is aangesloten en
  • Bekijk recensies van anderen op bijvoorbeeld Google Mijn Bedrijf

Pietermansloep

2. Sloep of motorboot kopen bij particulieren

Als je een tweedehands sloep of motorboot koopt bij een particulier zijn er een aantal belangrijke punten waar je op moet letten.

  • Loop de algemene en technische punten goed door. Merk je wat spanning of tegenwerking van de verkoper tijdens het nakijken, dan is de kans groot dat er iets niet helemaal in orde is. Luister hierbij goed naar uw eigen gevoel;
  • Laat de verkoper voor het maken van een proefvaart een verklaring tekenen om toestemming te geven voor de proefvaart;
  • Vraag om de reden van verkoop. Dit kan vaak leiden tot handige informatie;
  • Vraag naar de gebreken van het vaartuig. De verkoper heeft een mededelingsplicht en moet de verkoper informatie geven over de gebreken waarvan hij/zij op de hoogte is;
  • Laat bij twijfel of een vaartuig met aanzienlijke waarde een keuring doen door een onafhankelijke expert;
  • Wanneer je bij een particulier koopt heb je geen garantie! Als je na de aankoop klachten hebt kun je hier in sommige gevallen wel de verkoper op aanspreken op grond van de wet. Hierdoor is het ook belangrijk om voor de aankoop alles goed vast te leggen in de koopovereenkomst.
  • Laat een eventuele betaling altijd via de bank lopen.

3. Het beste moment om een boot te kopen

Zodra de temperaturen oplopen en het watersportseizoen weer begint ontstaan er onder de liefhebbers vaak watersportkriebels. Dit is het moment wanneer men er aan denkt om een boot te kopen, maar is dit wel het juiste moment betreft vraag en aanbod?

Veel boot eigenaren kiezen ervoor na een vaarseizoen hun boot te verkopen. Dat scheelt voor de verkoper winterstalling en misschien zelfs  periodiek onderhoud. Dit is voor de verkoper ideaal, maar betekent dat je als koper goed op moet letten wat je koopt. Het voordeel is wel dat er in het najaar/ winter minder potentiele kopers zijn, dus dat je een boot of sloep waarschijnlijk wel voor een mooie prijs op de kop kunt tikken.

4. Algemene tips sloep of motorboot kopen

  • Probeer te onderzoeken of de vraagprijs van het aangeboden schip reëel is. Bekijk vergelijkbare schepen in de verschillende uitvoeringen en probeer door eerlijk vergelijk te bepalen of de verhoudingen reëel lijken;
  • Controleer of de CIN-code op de boot zit. Dit is als het ware het chassisnummer van de boot en hoort aan de stuurboordzijde op de spiegel van het vaartuig aangebracht of gegraveerd te zijn;
  • Het bouwersplaatje met CE-markering, informatie over de bouwer, de CE-categorie, het maximaal aantal personen en gewicht is aangebracht op een zichtbare plaats vanaf de stuurstand. De CE-markering en onder andere de CIN-code op het schip zijn een verplichting volgens de huidige CE-normen en zijn verplicht gesteld voor alle schepen die gebouwd zijn na Juni 1998;
  • De handleiding van het vaartuig is aanwezig;
  • Er is een bewijs aanwezig dat de BTW betaald is;
  • Teken de Koopovereenkomst en leg gemaakte afspraken over de prijs, levering en herstel van eventuele gebreken hierin vast. De ANWB heeft hiervoor een modelcontract samengesteld. Koopovereenkomst Gebruikt Pleziervaartuig downloaden.

5. Technische punten voor aankoop sloep of motorboot

Aan boord van een sloep of motorboot vind je meestal veel apparatuur. Net als de motor is het handig om deze apparatuur na te lopen voordat  je verder gaat met de aankoop.

  • Check de kleur van de motorolie. Is deze heel donker en/of zit hier vuil in zoals metaalschilvers? Dan is de kans groot dat het motorblok beschadigd is of last heeft van slijtage. Ruikt de olie verbrand, dan is dit ook niet een goed teken en is het verstandig om een professional ernaar te laten kijken;
  • Check de kwaliteit van de bekabeling en slangen. Veel van de slangen aan boord van een schip kunnen uitdrogen of slijten naarmate ze ouder worden. Hierdoor kunnen de slangen scheuren. Loop ze goed na en check op eventuele beschadigingen;
  • Controleer de technische ruimtes om bijvoorbeeld na te gaan of hier niet langdurig water in heeft gestaan;
  • Maak een proefvaart! Dit is een zeer belangrijk onderdeel van het aankoopproces en kan eventuele mankementen aan het licht brengen. Start de motor als hij nog koud is om te controleren of deze goed aanslaat;
  • Check of het roer goed functioneert en geen speling heeft;
  • Controleer of de boot goed accelereert en de motor niet hapert;
  • Test alle apparatuur aan boord, van de koelkast tot de dieptemeter;
  • Bekijk de onderhoudshistorie . Zit er iets opvallends bij? Vraag hier dan na bij de verkoper.
  • Laat bij polyester schepen een vochtmeting doen door een professional of keurmeester.